top page

مهمترین جاهای دیدنی لرستان کدامند؟ لرستان | سرزمین آبشارهای خروشان

با دیدن مطالب ما قبل از شروع سفر، سفری راحت تر و با برنامه ریزی دقیق تری را تجربه کنید.

مهمترین جاهای دیدنی لرستان کدامند؟ لرستان | سرزمین آبشارهای خروشان

هنگامی که نام لرستان را می‌شنویم سه تصویر و سه مشخصه از این نام در ذهنمان تداعی می‌شود، اولین مشخصه خرم آباد دلیر و غیور بودن مردم این دیار است، دومین تصویر طبیعت بی نظیر و آبشارها و رودهای خروشان آن است و سومین تصویر زبان و لهجه‌های زیبا و اصیل مردمان این سرزمین است.

لرستان از جمله شهرهایی است که جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد و برای دیدن کردن از جاذبه‌های دیدنی خرم آباد و جاهای دیدنی دو رود باید حسابی زمان بگذارید. به طور میانگین یک الی دو هفته‌ای باید میهمان این مردمان مهمان نوز باشید.

خرم آباد بزرگ‌ترین شهر لر نشین ایران، با قرار گرفتن در دره کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس، وجود آبشارهای خروشان، کوه‌های سرسبز، داشتن دریاچه‌های طبیعی زیبا و آب و هوای خنک و کوهستانی خود هر ساله در فصل بهار و تابستان به دلیل میهمان نوازی ساکنانش میزبان دیدارگران از سراسر ایران زیبا می‌باشد.

براساس نظریه‌های محققان نام باستانی شهر خرم آباد، خایدلو بوده است که در قرن اول هجری توسط شاپور اول شهر جدیدی بر پایه‌های خرابه شهر خایدلو ساخته می‌شود. نام شهر جدید شاپور خواست نامیده می‌شود که در قسمت جنوبی شهر فعلی خرم آباد قرار داشته است.

 خرم آباد شهری کهن با قدمتی چند هزارساله است که در خود تمدن‌های متعدد و مختلفی از جمله کاسی‌ها، بابلی‌ها، ساسانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را جای داده است. اگر به نام این شهر دقت کنید متوجه سرسبزی و طراوت این شهر خواهید شد، جایی که بر خلاف زندگی شهری دیگر شهرها زندگی و روح آن هنوز هم زنده است.

پس سوار قطار مجله گردشگری دیدارگر شوید تا کنار هم به معرفی زیباترین جاذبه‌های گردشگری لرستان بپردازیم دیدارگر ارائه دهنده خدمات رزرو هتل در خرم آباد

 

دریاچه ها

استان لرستان دریاچه های طبیعی زیبایی دارد که در کنار آبشارها و دیگر جاذبه های دیدنی لرستان به عنوان مقاصد گردشگری دیدارگران تبدیل شده اند.

خرم آباد- دریاچه گهر

دریاچه گهر ، نگین رشته کوه های زاگرس

هنگامی که دریاچه گهر را می بینید ، به مانند نقاشی ای می ماند که شما را به وجد می آورد.در فصل بهار و تابستان سرسبزی و مراتع یک دست گرداگرد آب شفاف ،زلال و کرستالی این دریاچه منظره ای خیره کننده را برای شما به نمایش می گذارد.

همچنین در فصل زمستان و با بارش برف های سنگینی که معمولا این دریاچه کوهستانی را در برمی گیرد ، گویی با یک کارتون از پیش طراحی شده از کمپانی دیزنی در فضایی رویایی روبه رو هستید.تصورش را بکنید که این منطقه در این دو فصل چقدر زیباست.شاید به همین دلیل بتوان آن را یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی دورود معرفی کرد.

این دریاچه در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود لرستان ب ارتفاع ۲۳۶۰ متر از دریا و در منطقه‌ای کوهستانی و خنک واقع شده است. گهر از دو بخش تشکیل شده است که شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌شود. گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ طول، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر (حدود ۸۵ هکتار وسعت) است و عمق آن در ژرف‌ترین نقطه به ۳۰ متر هم می‌رسد.

برخی از زمین شناسان عقیده دارند که دریاچه گهر به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل اصلی زاگرس، در زمان‌های گذشته از وقوع یک زمین لرزه مهیب به وجود آمده است. در سال ۱۸۹۰ میلادی، زنی انگلیسی به نام ایزابلالوسی بیشوپ گهر را به نام دریاچه‌ی ایران معرفی کرد. به همین دلیل بین گردشگران خارجی به دریاچه ایران معروف شده است.

به این دلیل که آب گهر از چشمه های کوهستانی دور تا دور خود و رودخانه تاپله تامین می شود شیرین و دائمی است. پوششی از درختان بلوط، ید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز و موی وحشی در ترکیب با گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی تاج خروسی و اختر است.

البته به یاد داشته باشید : از ترددهای شبانه در بالا دست دریاچه خودداری نمایید شنا کردن در دریاچه ممنوع است. از صید، شکار، آزار و اذیت پرندگان، حشرات و سایر موجودات زنده در منطقه جدا خودداری نمایید. از روشن کردن آتش در منطقه جدا خودداری نموده، از وسایل گازسوز مسافرتی مشابه آن استفاده نمایید و محل استقرار آن را به دور از تنه و شاخ و برگ درختان قرار دهید. آدرس: استان لرستان، منطقه حفاظت شده‌ اشترانکوه، بین دورود، الیگودرز و ازنا

خرم آباد- دریاچه کیو

دریاچه کیو

شاید در نگاه اول دریاچه کیو خرم آباد مصنوعی به نظر برسد اما آب این دریاچه طبیعی است و آب این دریاچه از سرچشمه های موجود در مخمل کوه ، چشمه گلستان و چشمه های کف دریاچه تامین می شود.این دریاچه که یکی از دریاچه‌های طبیعی درون‌شهری ایران به‌شمار می‌رود، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.

دریاچه کیو که یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی خرم آباد است مساحتی حدود هفت هکتار با عمق تقریبی هفت متر را داراست.علاوه بر دیدارگرانی که از شهرهای مختلف جهت بازدید از این دریاچه حضور پیدا می کنند ، این دریاچه خصوصا در روزهای پایانی هفته مورد استفاده عموم مردم خرم آباد نیز قرار می گیرید.

کیاوو در لری خرم‌آبادی به معنی کبودرنگ و آبی است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

 

آبشار ها

استان لرستان سرزمین پر آبی است و با بیش از 50 آبشاری که در دل خود جای داده است به سرزمین آبشارها شهرت یافته است.مجله گردشگری دیدارگر در ادامه به معرفی چندین مورد از دیدنی ترین آبشارهای لرستان می پردازید.

خرم آباد- آبشار بیشه

آبشار بیشه

یکی از مهمترین جاهای دیدنی لرستان که سالانه دیدارگران زیادی را جذب خود می نماید آبشار بیشه است.این آبشار در منطقه ای کوهستانی و در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد.به علت همجواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه و چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه و همچنین هوای خنک و با طراوت، بیشه به یکی از اولین انخاب های گردشگران تبدیل شده است.

آبشار بیشه در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و به همین دلیل زمستان های آن سرد و پر برف و تابستان های معتدلی دارد.کوه ازگن در شمال و تپه های کلاه کوه در شرق ابشار نمایی خیره کننده را بوجود آورده اند.ارتفاع این آبشار تا برخورد با زمین حدودا 48 متر می باشد.

همچنین در پایین آبشار بیشه رودخانه دائمی و پر آب سزار که سر منشا اصلی رود دز در خزستان است وجود دارد که زیبایی این آبشار را دوچندان نموده است.دلیل دائمی و پر آب بودن این رودخانه نیز به هم پیوستن دو رودخانه ماربُره و رودخانه تیره است که باعث شده تمام فصول سال با منظره ای پر آب رو به رو شوید.

مسیر دسترسی

از مسیر راه‌آهن دورود به وسیله قطار در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود است و حدود ۳۵ دقیقه با شهرستان دورود فاصله دارد و از طریق ماشین ۱۳۰ کیلومتر با دورود فاصله دارد.این آبشار در کنار ایستگاه راه‌آهن بیشه در مسیر تهران-جنوب قرار گرفته‌است.پیشنهاد ما برای دیدن کردن از این آبشار شاخه ای زیبا استفاده از قطار و مسیر ریلی است ، زیرا مسیر خودرویی کمی ناهموار و خسته کننده است.

  خرم آباد- آبشار آفرینه

آبشار آفرینه

آبشار آفرینه از جاهای دیدنی خرم آباد است که به عنوان یکی از پر آب ترین و عریض ترین آبشارهای کشور شناخته می شود.این آبشار در کنار جاده خرم آباد به پل دختر واقع شده است.این آبشار در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.ارتفاع آن تا سطح رودخانه 12متر و تا بستر رودخانه 20 متر است.

این آبشار دارای یک مشخصه و ویژگی نسبت به دیگر آبشارهای لرستان است و آن طاق سنگی است که در برابر فرسایش آب به وجود آمده و هنوز هم در برابر سیل خروشان این رود ایستادگی می کند..این آبشار در 38 کیلومتری جنوب خرم آباد و از تلاقی رودهای چمشک و افرینه تشکیل می‌شود.

  خرم آباد- آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب سفیدالیگودرز

آبشار آب سفید ملقب به عروس آبشارهای ایران در جنوب غربی شهرستان الیگودرز قرار دارد و به رودبار لرستان می ریزد.ارتفاع آبشار آب سفید 70 متر و عرض آن 8 متر می باشد.آبشار در دره‌های تاریک که در اثر فعالیت‌های زمین‌شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال به وجود آمده، قرار دارد.

آبشار آب سفید از دل كوه صخره ای به بيرون سرازير می شود وسپس در مسافت كوتاهی به يك حوضچه تبديل می شود.علت نام گذاری آب سفید شاید به این دلیل باشد که ارتفاع 70 متری آبشار باعث شده آب و هوا ترکیب شوند و با فشار به سنگ ها برخورد کنند. در نتیجه این فرآیند، حالت حبابی و سفیدی ایجاد می‌شود که آب آبشار کاملا سفید بنظر می‌رسد.

آدرس آبشار آب سفید ؛ لرستان، شهر الگودرز، جاده امامزاده مومد حسن

  خرم آباد- آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار نوژیان

مرتفع ترین آبشار لرستان در میان تمامی آنها نوژیان است.آبشارنوژیان با ارتفاع 95 متر در 53 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد قرار گرفته استو یکی از جاهای دیدنی خرم آباد است.نام این آبشار از روستایی به همین نام گرفته شده که بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو قرار دارد.

بهترین زمان سفر به این آبشار زیبا در فصل بهار و فصول پر آبی است و در هنگام تابستان و تا اواسط پاییز فصل کم آبی خود را سپری می کند.طبیعت اطراف نوژیان منبع شناخته شده ای برای رشد گیاهان دارویی است. نوژیان در لغت به معنای آب زنده است و علت نام گذاری این آبشار هم تغییرات در حجم و اندازه این آبشار با توجه به فصول مختلف می باشد.

مسیر دسترسی

قبل از رسیدن به خرم‌آباد، باید دور بزنید و وارد جاده کمربندی شوید. مسیر را ادامه بدهید تا به روستای پله باباحسین برسید. بعد روستا سمت راست بپیچید. در انتهای جاده به آبشار نوژیان می‌رسید. حدودا یک ساعت طول می‌کشد تا از خرم‌آباد به آبشار برسید.در نظر داشته باشید که تا 40 کیلومتری آبشار خبری از پمپ بنزین نیست.

  جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار وارک

در مسیر آبشار نوژیان آبشار دیگری در دل طبیعت پنهان شده که از جاذبه های بی نطیری بهره می برد.این آبشار از دوازده کیلومتری نوژیان مسیر خود را جدا می کند.آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد حدود ۶۰ کیلومتر است.

منطقه اطراف آبشار آب و هوای خوبی دارد و پوشش جنگلی آن اغلب بلوط است.ز خصوصیات منحصربفرد آبشار وارک این است که آبشار اصلی آبشارهای کوچکی را ایجاد می کند.نام این آبشار نیز همانند اکثر آبشارهای لرستان از روستایی به همین نام در نزدیکی آن گرفته شده است.

روستای وارک خود قسمتی از زیبایی های این منطقه محسوب می شود که در همسایگی اصفهان،خوزستان،چهارمحال بختیاری است و از آب و هوای نسبتا گرم برخوردار است.

آبشار وارک از دو بخش تشکیل شده است..سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو می‌ریزد و آبشار دوم را به وجود می‌آورد.این آبشار از مهمترین جاذبه های گردشگری لرستان به شمار می رود.

  جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار کاکارضا

یکی از پر رفت و آمدترین و گردشگرخیزترین جاهای دیدنی خرم آباد و اطراف آن آبشار کاکا رضا می باشد. این آبشار در 35 کیلومتری شمال خرم آباد در روستای کاکا رضا در دامنه کوه الشتر قرار دارد.این آبشار با 20 متر ارتفاع 90 کیلومتر طول دارد.

این آبشار از اصلی ترین تامین کننده های رودخانه کرخه می باشد.به دلیل رویش گل های زیاد و متنوع در دامنه های کوه الشتر در میان بومی های این منطقه به گل هو شهرت دارد که در لغت به معنای جایی که گل خوب دارد تفسیر می شود.

کاکا رضا نام روستایی است که در آن منطقه با قدمت چند صد سال وجود دارد و سه پل مشهور شاپوری، پل چله کش و پل آذر در این منطقه وجود دارد و خود این سه پل از نقاط دیدنی هستند که دیدارگران در بازدید از این آبشار می توانند از آن هم دیدن کنند.

  جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار گریت

آبشار گریت که با نام های دیگری مانند سرکانه و یا هفت چشمه نیز شناخته می شود در 50 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در جاده سپید دشت قرار گرفته است.این آبشار نیز همانند دیگر آبشارهای خرم آباد از زیبایی های خاصی برخوردار است.سر تا سر و اطراف این آبشار پوشیده توسط درختان بلوط و زالزالک وحشی خالق تصویری جادویی و تماشایی شده است.

یک آبشار سه گانه با ارتفاع ۱۵ و پهنای ۱۷ متر است و یکی از جذاب ترین مسیرهای طبیعت گردی در میان طبیعت بکر و جنگلی ست.برای رسیدن به این نقاشی طبیعت باید یک ساعتی را در دل طبیعت پیاده روی کنید و از فضای دل نشین همجوار آن لذت ببرید.

به دلیل آب و هوای کوهستانی استان لرستان ، یهترین زمان سفربه آبشار گریت همانند دیگر آبشارها ، فصل بهار و تابستان است.روستای هفت چشمه لرستان که خود این روستا نیز به تنهایی یکی از جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می شود در نزدیکی این آبشار قرار دارد.

  جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار چکان

به معرفی هشتمین مورد از لیست آبشارهای پر طرفدار لرستان می رویم ، واقع در استان لرستان در جنوب غربی شهر الیگودرز در اطراف روستای حسین آباد و دهقادی در دامنه کوه زاگرس مشرف بر دره ی چکان است.آبشار چکان آبشاری است که قلب کوه و سنگ های آن را شکافته و با خروش خود نمایی کم نظیری را پدید آورده است.

چکان به معنای چکه ها است. آبشار چکان سراسراز پوشش گیاهی فراوان پوشیده شده است و درختان کهن سال گردو،بلوط و گلابی سرتاسر این منطقه را پوشانیده است.همچنین زیستگاه خوبی برای گونه ای از حیوانات و پرندگان اعم از خرس، گراز،پلنگ،گرگ و بلبل و کبک است.

آبشار چکان لرستان با 30 متر ارتفاع و عرض 4 متر، از بلندترین آبشارهای استان لرستان است.آب آبشار چکان لرستان در فصل تابستان به شدت سرد است،اما برای کسانی که بدنبال لذت آبتنی در آب سرد هستند به شدت توصیه می شود.آبشار چکان از زیباترین جاهای دیدنی الیگودرز به شمار می رود.

همانطور که گفته شد استان لرستان به سرزمین آبشارها معروف است و در این استان بیش از 50 آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد که مجال توضیح درباره همه آنها وجود ندارد،اما در صورتی که بخواهیم به اختصار نام چند آبشار دیگر را بیاوریم می توان به آبشار آبتاف ، آبشار آب گرمه ، آبشار برنجه ، آبشار داله لان ، آبشار گلهو ، آبشار وارگ ،آبشار ازنادر و آبشار غسلگه اشاره کرد که این ها همگی از مهمترین آبشارها و جاذبه های دیدنی لرستان به شمار می روند.

 

دره های لرستان

لرستان دره ها و تنگه های زیبایی را نیز در خود جای داده که در درون برخی از آنها غارهای شگفت انگیزی نیز وجود دارند.در ادامه به برخی از دره های نامی لرستان اشاره خواهیم کرد.

  جاهای دیدنی خرم آباد

دره خزینه

یکی از زیبترین دره های ایران که شباهت بسیاری به گرند کانیون آمریکا دارد.این دره در استان لرستان و شهرستان پلدختر و روستای دره خزبنه واقع شده است.به دلیل اینکه رودخانه کرخه از مسیر این دره گذر می کند ، نمایی خیره کننده را به مانند گرند کانیون امریکا به وجود آورده است.

فته می‌شود که طول دره بیش از 400 متر است و عرض آن در برخی نقاط به 29 متر هم می‌رسد.از مهم‌ترین بخش‌های دره خزینه می‌توان به پیچ نعل اسبی اشاره کرد که یکی از دلایل مهم شباهت این دره به گرند کانیون آمریکا است.در این منطقه می‌توانید تجربه کوهنوردی و دره‌نوردی داشته باشید و عکس‌های منحصربه‌فردی بگیرید.

گفتنی است مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه با طول 112 متر و ارتفاع 85 متر بر روی آن ساخته شده که خود این پل به تنهایی به یکی از جاذبه های گردشگری لرستان و دره خزینه پلدختر تبدیل شده است.همچنین به دلیل ارتفاع این پل و نمای خیره کننده آن سوژه اصلی عکاسان طبیعت به شمار می رود.

  جاهای دیدنی خرم آباد

تنگه شیزر

امروزه تنگه شیرز در ۵۰ کیلومتری شهر کوهدشت و منطقه زردلان با پوشش گیاهی منحصر به فرد خود و انواع زیبایی های طبیعی، از آبشارهای کوچک و بزرگ، درختان بلوط، بزهای کوهی و غار زیبای پل خدای شیرز به یکی از مقاصد اصلی دیدارگران و دوست داران طبیعت تبدیل شده است.

این دره با دیوارهای بلندی تا ارتفاع 150 متر پوشیده شده که در این بین آبشارهای کوچک و بزرگی نیز وجود دارند.تنگه شیزر از قدیمی ترین آثار باستانی ثبت شده ملی نیز به شمار می رود زیرا محوطه‌هایی باستانی در آن وجود دارد که طبق گفته محققان شامل آثاری از زندگی غارنشینی می باشد.پوشش گیاهی سرسبز به همراه دیواره های آهکی دژ مانند رودخانه و آبشارهایی که در دل خود جای داده از اصلی ترین ویژگی های این تنگه به شمار می رود.

  جاهای دیدنی خرم آباد

تنگه شیزر

در نزدیکی شهرستان الشتر، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان، با نام دره کهمان واقع شده است.کهمان به زبان محلی کی امان خوانده می‌شود. کی امان همان امانگاه کیان، مامن پادشاهان است و گواهش را می‌توان همان گاو خمره‌ها و آثار بدست آمده از آن دانست.

در میان درختان گردوی بلند قامت کهنسال و سایه‌سار تاج درختان بید، زالزالک، تمشک و گلابی رودی پر آب و یکی جاهای دیدنی لرستان وجود دارد که نامش کهمان است.بد نیست بدانید که این دره در گذشته محل تفرج پادشاهان بوده و هم اکنون نیز از مقاصد اصلی دیدارگران به شمار می رود.

منطقه کهمان تنها به دلیل رودخانه و پوشش گیاهی سرسبزش نیست که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است ، بلکه دلایل دیگری نیز وجود دارد که از این منطقه به عنوان یکی از اصلی ترین تفرجگاه ها و جاهای دیدنی لرستان یاد می کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

قله کو که بعد از اشترانکوه مرتفع ترین قله لرستان است و دارای یخچال های طبیعی است از جاذبه های دره کهمان است.همچنین برخی از نقاط این دره دارای تپه هایی با رنگ های قرمز است که به دلیل رادیولاریت های حاوی سنگ منگنزاست که زیبایی این دره را دو چندان نموده است.

وجود چندین سلسه غار مانند غار چنار و اشکفت علی آباد ، غار مرکلنگ، غار مرکردل ، غار کیوان و غار سمسا نیز به زیبایی ها و جاذبه های این دره برای دوست داران طبیعت افزوده است.فراموش نکنید که بهترین زمان سفر به این دره زیبا فصل تابستان است که می توانید آب بسیار سرد این رودخانه را تحمل کنید،زیرا کهمان به دلیل قرار داشتن در دامنه جنوبی کوه گرین از آب و هوای بسیار سردی برخوردار است.

  جاهای دیدنی خرم آباد

تنگه شیزر

هنگامی که از دره نی گاه سخن می گوییم باید این را در نظر داشته باشید که این دره برای کسانی که غیر حرفه ای هستند و بدون تجهیزات دل به سفر زدند نامناسب است.این دره بیشتر مناسب دره نوردان و طبیعت گردان حرفه ای است و مستلزم داشتن تجهیزات لازم است.در نظر داشته باشید این دره بسیار طولانی است و بدون تجهیزات کامل و امادگی بدنی و ذهنی وارد آن نشوید.

این دره تماشایی در 6 کیلومتری غرب دریاچه گهر قرار گرفته و تا روستای تپه تی ادامه دارد و بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه محسوب می شود. دره نی گاه حدود 500 متر عرض و مسیر اصلی آن حدود 12 کیلومتر طول دارد که در چین خوردگی های زاگرس قرار گرفته است. برخی دیگر این دره را با نام های دیگری مانند دره نگار نیز می شناسند.

  جاهای دیدنی خرم آباد

تنگه هلت

تنگه هلت یکی از جاذبه های دیدنی لرستان است ودر شهرستان پلدختر واقع شده است.در محور آزادراه پل زال–خرم آباد بین تونل خرگوشان یک و دو تنگخ هلت واقع شده است.

این دره حدود چهار کیلومتر طول دارد و در میان صخره‌های بلند جای گرفته است . تنگه هلت نام خود را وام دار یکی از طوایف لر به نام نجف‌وندها است که در منطقه ی هلد لرستان سکونت دارند.

تنگه هلت در طی زمان و در اثر فرسایش‌های آبی به وجود آمده است. وجود چشمه‌ها و آب‌های جاری، موجب تغییر شکل لایه‌های رسوبی و آهکی شده و به مرور زمان و در اثر عبور آب، این دره شگفت انگیز به وجود آمده است.

 

غارهای لرستان

لرستان به دلیل داشتن رشته کوه های بلند و آبشارهای فراوان ، غارهای زیبا و متعددی را نیز در دل خود جای داده که برخی از آنها شهرت های جهانی پیدا کرده اند

از معروف ترین و شناخته شده ترین غارهایی که می توان نام برد:غار میرملاس ، غارو دوشه ، غار یافته ، غار کلماکره ، غار ماهی کور ، نقوش صخره ای هومیان ، غار پاسنگر ، غار گرازجنه و... می باشند.

.همراه مجله گردشگری دیدارگر باشید تا به معرفی برخی از آنها بپردازیم.

  جاهای دیدنی خرم آباد

غار کلماکره

در 15 کیلومتری شمال غرب شهر پلدختر غری افسانه ای وجود دارد که شهرت و آوازه این غار جهانی شده و از آن به عنوان ششمین گنجینه جهان نیزیاد می شود.این غار بستانی و منحصر به فرد از دو کلمه کلمان به معنای ماوای کل یا مسکن کل (بزکوهی) و کر به معنای درخت انجیرگرفته شده است.

غار کلماکره در کوهستانهای گرمسیری پلدختر وقلب مهله کوه قراردارد و ارتفاع غار از سطح زمین حدود 650 متر است که دهانه آن به‌طرف دره‌ای عمیق گشوده شده و از منظرگاه آن می‌توان جلگه سیمره و کشکان را مشاهده کرد.

این غار که از اصلی ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد به شمار می رود از هر نظر مأمن بسیار مطمئنی برای اختفا و شرایط اضطراری به‌حساب می‌آمده است..

بر اساس گفته بومیان منطقه یکی از اهالی پلدختر که به شکار علاقه‌مند بوده است، سال‌ها پیش در سال‌های 68 – 1367 جهت یافتن شکار به کوه «مهله» می‌رود و برحسب‌تصادف به دره‌ای می‌رسد که غار کلماکره در دل صخره‌های آن قرارگرفته است و آن را کشف می کند.

  • ۱۴۰۲/۰۹/۱۲

آخرین مقالات

با زیباترین باغ های دیدنی موجود در ایران آشنا شوید

۱۴۰۳/۰۶/۰۵

معرفی برخی از کوه‌های زیبای ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۲

چهارمقصد رویایی جهت گذراندن تعطیلات زمستانی

۱۴۰۳/۰۲/۱۱

11 اصطلاح تخصصی هتل ها که باید بدانید

۱۴۰۳/۰۲/۰۱

مهمترین جاهای دیدنی لرستان کدامند؟ لرستان | سرزمین آبشارهای خروشان

۱۴۰۲/۰۹/۱۲