top page

با زیباترین باغ های دیدنی موجود در ایران آشنا شوید

با دیدن مطالب ما قبل از شروع سفر، سفری راحت تر و با برنامه ریزی دقیق تری را تجربه کنید.

با زیباترین باغ های دیدنی موجود در ایران آشنا شوید

باغ‌ها، ترکیبی از طبیعت و معماری هستند. به‌خصوص اگر در فصول خوش آب و هوای سال به باغ برویم، یک گردش معرکه و بی‌نظیر خواهیم داشت. هر فردی می‌تواند به این دیدنی طبیعت برود و روح خود را حسابی تغذیه کند.

. خوشبختانه باغ‌های دیدنی ایران، بسیار زیاد و متنوع هستند. تماشای معماری جذاب، گل و گیاهان زیبا، صدای آب و پرندگان و استنشاق عطر خوش و هوای پاک باغ، در همین ایران خودمان، مقدور است. در این مطلب از مجله‌ی گردشگری دیدارگر، به معرفی باغ‌های دیدنی ایران پرداخته‌ایم. باغ‌هایی که تماشا و گردش در آن‌ها بی شباهت با بهشت نیست!

توجه داشته باشید که باغ‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، اغلب جزو معتبرترین باغ‌های ایرانی بوده و قدمتی تاریخی دارند. اگر به تاریخ و معماری تاریخی علاقه‌مند هستید، مشاهده‌ی این باغ‌ها و معماری جذاب آن نیز می‌تواند شما را به هیجان بیاورد. خلاصه این که تفریحات و جذابیت‌های بی‌شماری در این باغ‌ها وجود دارد که شما را سرگرم و مجذوب خود خواهد کرد.

باغ های باغ های دیدنی ایران- باغ ارم شیراز

باغ ارم در شیراز

شیراز اولین شهر فرمانروایی حکومت هخامنشیان در ایران بوده است. لذا جاذبه‌های تاریخی فراوانی در شیراز پیدا می‌شود. باغ ارم در شیراز، یکی از زیباترین جاهایی است که می‌توانید در این شهر ببینید. بوی بهار نارنج و گل‌های این باغ، هوش از سر انسان می‌پراکند. درختان سرو، کاج، بید مجنون و انواع گل‌های خوش عطر و زیبا در این باغ حضور دارند.

عمارتی که در باغ ارم در شیراز قرار دارد نیز از جاذبه‌های تاریخی این شهر به شمار می‌آید. باغ ارم شیراز به دلیل تنوعی که در گیاهان خود دارد، به عنوان موزه‌ی گیاه‌شناسی در اختیار دانشگاه شیراز نیز قرار گرفته است.

ارم نسخه‌ی فارسی شده‌ی واژه‌ی «ایرم» است. در آن زمان‌ها یک باغ افسانه‌ای در جنوب عربستان با این نام ساخته شد. شاداد، پادشاه عرب، می‌خواست با باغ ایرمی که ساخته، با بهشت رقابت کند. لذا برخی نام ارم را به این موضوع ارجاع داده‌اند.

باغ های باغ های دیدنی ایران- باغ چهل ستون اصفهان

باغ چهل ستون اصفهان

همان‌طور که می‌دانید اصفهان نیز از آن شهرهایی است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. یکی از باغ‌های دیدنی ایران نیز در اصفهان است که با نام باغ چهلستون شناخته می‌شود.

عمارت زیبای این باغ، به دلیل کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های جذاب خود معروف شده است. باغ چهلستون در واقع بخش کوچکی از باغ وسیع جهان نما است.

باغ های باغ های دیدنی ایران- باغ عمارت شاپوری شیراز

باغ عمارت شاپوری شیراز

یکی از زیباترین باغ‌های شیراز، باغ شاپوری است. قدمت این باغ به دوره‌ی پهلوی اول برمی‌گردد. یکی از تاجران بزرگ شیرازی به‌نام عبدالصاحب شاپوری، این باغ را احداث کرد و تا نسل‌ها تا سال ۱۳۷۰ در این باغ زندگی کردند. در نهایت این باغ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد.

معماری عمارت باغ تلفیقی از معماری ایران و اروپا است. عمارت دو طبقه‌ای که روبه‌روی آن حوض زیبای باغ قرار گرفته است.

 
باغ های باغ های دیدنی ایران- باغ عمارت شاپوری شیراز

باغ فین در کاشان

باغ فین، از باغ‌های پر آب ایرانی است. وقتی وارد این باغ می‌شوید و روبه‌روی عمارت آن قرار می‌گیرید، جوی آب فیروزه‌ای رنگ باغ، خودنمایی می‌کند.

این باغ داستان‌های تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. به عنوان مثال، قتل امیرکبیر، در حمام صفوی در همین باغ اتفاق افتاد.

باغ های باغ های دیدنی ایران- باغ عباس آباد در مازندران

باغ عباس آباد در مازندران

تصور کنید که در وسط باغ، دریاچه‌ای زیبا وجود داشته باشد. چنین منظره‌ای را می‌توانید در باغ زیبای عباس آباد مازندران ببینید. بنای عمارت این باغ، به غیر از کاربرد تفریحی، کاربرد علمی و فنی نیز در سدسازی داشته است. دور و بر باغ عباس آباد دامنه‌ی کوه و جنگل‌های بی‌شماری است که منظره را دیدنی‌تر و جذاب تر نموده است.

باغ پاسارگاد در شیراز

اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، نام باغ پاسارگاد را به‌عنوان قدیمی‌ترین باغ ایران، خواهید دید. این باغ از قرن ششم پیش از میلاد (دوران حکومت کوروش کبیر) به‌جای مانده است. این باغ به دستور شخص کوروش و با طراحی وی احداث شده است.

باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ شاهزاده ماهان در کرمان

باغ شاهزاده ماهان در کرمان

باغ در دل کویر هم یکی از عجایبی است که در ایران می‌توانید ببینید. باغ شاهزاده باغ بزرگی است که پر از درختان میوه، حوضچه‌ها و جوی‌های آب و نهایتاً عمارتی برای استراحت است.

محمد حسن سردار ایروانی دستور ساخت این باغ در مسیر جاده ابریشم را صادر کرد. این باغ بسیار زیباست و آب‌نماهای آن طوری ساخته شده‌اند که در مسیر فواره‌ها، فشار آب زیاد شده و به طور طبیعی (بدون نیاز به هیچ کمکی) آب بیرون خواهد زد.

باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ گل‌ها در شیراز

باغ گل‌ها در شیراز

یکی از زیباترین باغ‌های ایران، باغ گل‌ها در شهر شیراز است. این باغ سبکی شبیه به باغ گل در هلند دارد. درختان میوه و گل‌های فراوان، طبیعت این باغ را بی‌نظیر نشان می‌دهند. حتی در این باغ، دریاچه‌ی مصنوعی و آبشار مصنوعی هم ساخته‌اند.

باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ نگارستان در تهران

باغ نگارستان در تهران

یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران، باغ نگارستان است. در این‌جا علاوه بر دیدن طبیعت باغی زیبا، می‌توانید از موزه‌ها و آثار هنری هنرمندان نیز دیدن کنید. به‌علاوه این‌که کافه‌ها و رستوران‌های متعددی در این‌جا فعالیت دارند که می‌توانید خودتان را به سرو یک شربت یا جوجه کباب میهمان کنید!

باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ اکبریه در بیرجند

باغ اکبریه در بیرجند

بیرجند نیز میزبان یکی از باغ‌های دیدنی ایران به نام باغ اکبریه است. ساخت باغ اکبریه به زمان دوره‌ی زندیه بازمی‌گردد. معماری این باغ آمیخته‌ای از معماری ایرانی و روسی و ترکی است. در باغ اکبریه نیز موزه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

به زبان محلی بیرجندی‌ها، این باغ به نام کلاته سرکار امیر معروف است. بخشی از این باغ که در دوره‌ی پهلوی ساخته شده است، در حال حاضر کاربرد اداری دارد. در این باغ نیز بخش‌هایی در زمینه‌ی سفره‌خانه و چای‌خانه‌ی سنتی فعالیت دارند که می‌توانید از خدمات آن‌ها در حین بازدید از باغ استفاده کنید.

 
باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ دولت آباد در یزد

باغ دولت آباد در یزد

یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران که در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، باغ دولت آب واقع در شهر زیبای یزد است.

عمارت این باغ به‌گونه‌ای بنا شده که با داشتن بادگیر، می‌تواند در گرمای تابستان هم هوایی خنک ایجاد کند.

باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ هشت بهشت در اصفهان

باغ هشت بهشت در اصفهان

یکی از دیدنی‌های قدیمی اصفهان، باغ هشت بهشت است که در دوره‌ی صفویه ساخته شده است. ساختمان عمارت این باغ دو طبقه است و سبک معماری آن به شیوه‌ی اصفهانی انتخاب شده است.

این باغ یکی از مجلل‌ترین و زیباترین باغ‌هایی است که می‌توانید ببینید. این باغ را با نام‌های دیگری مثل باغ هشت در بهشت، هشت به هشت، و باغ بلبل نیز می‌شناسند.

باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ دلگشا در شیراز

باغ دلگشا در شیراز

یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز، باغ دلگشا است. قدمت این باغ به دوره‌ی ساسانیان، صفویان و قاجاریان برمی‌گردد. درختان نارنج این باغ، عطر فوق‌العاده‌ای را در هوا می‌پراکنند. رؤیت شکوفه‌های این درختان نیز صحنه‌ی جذاب دیگری است که در فصل بهار در این باغ، امکان‌پذیر خواهد بود. عمارت این باغ در سه طبقه و در وسط باغ ساخته شده است. معماری عمارت از سبک کاخ‌های ساسانی الگوبرداری شده است.

باغ های باغ های دیدنی ایران-باغ ایرانی در تهران

باغ ایرانی در تهران

تهران با تمام آلودگی‌های و سروصدایی که دارد، میزبان یکی از زیباترین باغ‌های ایران به نام باغ ایرانی است. این باغ در قلب محله‌ی قدیمی ده ونک تهران جای گرفته است. بازدید از آن رایگان است و حتی مشکل جای پارک خودرو، با داشتن یک محوطه‌ی وسطع پارکینگ، حل شده است. این باغ یک مقصد عالی برای رفع خستگی و حتی عکاسی در دل طبیعت است.

بوستان ایرانی توسط مهندس علی محمد مختاری احداث شده است. سبک معماری به کار رفته در این باغ تلفیقی از باغ‌های ایرانی سنتی است. این باغ کتابخانه هم دارد که به جز ایام تعطیل سال، می‌توانید به آن‌جا بروید.

سخن آخر

بعید می‌دانم کسی از دیدن طبیعت سبز، درختان میوه و گل‌های معطر و لابه‌لای آن شنیدن صدای پرندگان و حتی صدای آب لذت نبرد. این چیزی است که با گردش در باغ به‌دست خواهید آورد. باغ‌ها، می‌توانند یک استراحتگاه عالی برای تمدد اعصاب و لمس طبیعت باشند. خوشبختانه در کشور زیبای ایران، باغ‌های دیدنی بی‌شمار قرار دارد که می‌توانید از حضور در آن‌ها لذت ببرید.

در این مطلب، به معرفی مشهورترین باغ‌های دیدنی ایران پرداختیم. باغ‌هایی که در این مطلب بیان شدنند اغلب وسعت بالایی داشته و قدمت تاریخی زیادی دارند. اما ممکن است باغ‌های کوچک‌تر و تازه‌ساز زیادی در شهرهای مختلف ایران ببینید.

عمارت‌هایی که در هر باغ احداث می‌شوند یک محل امن برای استراحت در باغ هستند. با گذشت سال‌ها، این عمارت‌ها به عنوان یک بنای تاریخی نیز ارزش دارند. شما می‌توانید معماری متفاوت این عمارت‌ها را ببینید. برخی از این عمارت‌ها به سبک لوکس و شاهانه تزیین شده‌اند و حال و هوای بسیار خوبی در آن‌جا لمس می‌شود.

یکی از چیزهایی که در باغ‌های ایرانی خودنمایی می‌کند، سیستم آب آن است. از آن جایی که ایران یک کشور کویری است، با کمبود آب مواجه می‌باشد. بنابراین آبیاری فضای سبز در ایران، یکی از نکات مهمی است که در ساخت باغ‌ها مورد توجه قرار می‌گرفته و نقش کلیدی ایفا می‌کرده است. بیش‌تر باغ‌ها در زمین‌های شیب‌دار احداث شده‌اند تا آبیاری به تمام باغ راحت‌تر باشد.

به هر حال اگر به شهرهایی از ایران سفر می‌کنید که یکی از باغ‌های دیدنی ایران در دلِ آن‌جا قرار گرفته است، هرطور شده برای دیدن آن باغ، برنامه‌ریزی کنید. مطمئن باشید یکی از ماندگارترین خاطرات و لحظات خوش را در همین باغ‌ها، می‌سازید… من فکر می‌کنم، هر ایرانی عاشق باغ است. این عشق، در قالی ایرانی نیز منعکس شده است.

 
  • ۱۴۰۳/۰۶/۰۵

آخرین مقالات

با زیباترین باغ های دیدنی موجود در ایران آشنا شوید

۱۴۰۳/۰۶/۰۵

معرفی برخی از کوه‌های زیبای ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۲

چهارمقصد رویایی جهت گذراندن تعطیلات زمستانی

۱۴۰۳/۰۲/۱۱

11 اصطلاح تخصصی هتل ها که باید بدانید

۱۴۰۳/۰۲/۰۱

مهمترین جاهای دیدنی لرستان کدامند؟ لرستان | سرزمین آبشارهای خروشان

۱۴۰۲/۰۹/۱۲